Duhovna znanja i vještine

Hvatač snova pomaže nam uloviti pozitivne vibracije

Andreas Wagner, preuzeto putem Unsplash

Propušta dobre, a zaustavlja loše snove, a i ideje

Starosjedilačke kulture širom Sjedinjenih Država vjerovale su kako su snovi prepuni mnogih značenja, a jedna od najstarijih tradicija vezana je uz vjerovanje kako je zrak oko nas prepun dobrih i loših snova te naša sudbina i životne odluke ovise o tome koji nam se snovi uvuku u podsvijest tijekom noći. Dio te tradicije je i hvatač snova (eng. dream catcher), ručno pleteni krug, isprepleten mrežom koja sliči paukovoj, vješa se uz uzglavlje kolijevke u kojoj spava dijete ili iznad kreveta odrasle osobe. Vjerovalo se kako takav hvatač propušta dobre, a zaustavlja loše snove.

Izvorno, hvatači snova pojavili su se u plemenu Ojibwa, koje je zapadna grana plemena Chippewa. Poslije su hvatač snova preuzela još neka plemena, a poznato je da su ih izrađivali i Prvi Narodi Kanade. Tradicija se posebno proširila nakon panindijanskog pokreta 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća, kad su se preživjela plemena počela ujedinjavati. Stoga mnogi hvatače snova smatraju i simbolom ujedinjenja sjevernoameričkih domorodaca te općim simbolom identifikacije.

Prvi hvatači snova bili su namijenjeni prepoznavanju prirodne mudrosti, a u plemenu Ojibwe najčešće su ih pleli djedovi i bake za novorođeno unuče kako bi ih objesili iznad kolijevke, da bi djetešce lijepo sanjalo. Svaki, pa i najmanji pokret pera značio bi prolazak još jednog prekrasnog sna, a to je i zabavljalo dijete koje bi ležalo ispod njega. Tradicionalno, pleli su se od grančica crvene vrbe, a za pletenje mreže rabile su se stabljike koprive.

Te su se grančice skupljale svježe i savijale u krug u spiralnoj formi te sušile. Upotrebljavalo se prirodno perje, a u svaki hvatač snova bio je upleten i jedan poludragi ili dragi kamen. Kad se u mrežu uhvati dobar san, on lagano prolazi njome i spušta se na uzglavlje. Mekano pero (ili perje) isprepleteno oko kruga koji drži mrežu predstavlja dobar zrak i pomaže da se dobri snovi lagano spuste u našu podsvijest, tako lagano da se često ne možemo sjetiti što smo sanjali. Istodobno, loši snovi “ne znaju” put kroz mrežu, zbunjeni ostaju zapetljani u njoj sve do prvih zraka sunca. Tada isparavaju iz mreže kao kapi vode na suncu i nikad ne uspiju doći do naše podsvijesti te nam nanijeti zlo.

Legenda kaže kako se izvorno za hvatač snova za žensku djecu upotrebljavalo pero sove, kao znaka mudrosti, a za dječake su se pleli hvatači s perom orla, kao simbola hrabrosti. No to ne znači kako je takva upotreba perja bilo strogo ograničena prema spolu. Pri izradi hvatača snova za odrasle perje se najčešće i nije rabilo.

Postoje različite legende o tome kako je nastao hvatač snova. Neke kažu kako je stari duhovni vođa Lakota plemena bio na visokoj planini i primio viziju. Prikazao mu se Iktomi, sin boga stvoritelja, božanstvo koje je bilo poznato mnogim plemenima Sjeverne Amerike. Ukazao mu se u obliku pauka prevaranta, u izvornom obliku koji su mu mnoga plemena pridavala. Dok je govorio, Iktomi je uzeo vrbinu grančicu u koju je uplećući perje, konjsku dlaku i kuglicu ispleo mrežu.

Govorio je duhovnom vođi o ciklusima života, od toga kako život počinjemo kao djeca, putujemo kroz djetinjstvo do odrasle dobi i onda prema starosti, gdje ponovno postajemo kao djeca i završavamo ciklus. Iktomi je rekao kako u svakom ciklusu života postoje dobre i loše sile koje djeluju na nas. Ako slušamo dobre, one će nas usmjeriti u pravom smjeru, ako poslušamo loše sile, one nas mogu odvesti u pogrešnu smjeru i povrijediti. Ukratko, te sile mogu utjecati na našu sudbinu.

Kad je završio s pričom, Iktomi je starješini dao mrežu i rekao kako je ona savršen krug s rupom u sredini te kazao da se ljudi mogu koristiti tom mrežom kako bi postigli svoje ciljeve, čineći dobro provesti svoje ciljeve te živjeti snove i vizije. Ako vjerujete “velikom duhu”, mreža će filtrirati dobre ideje i zarobiti loše, koje vam tako neće moći nauditi. Zbog toga danas mnogi iznad kreveta imaju hvatača snova koji “prosijava” dobro i zadržava zlo što pokušava ući u njihov život.

Koliko je važna boja osnove niti

Postoje različite pretpostavke o tome koje bi boje trebalo upotrebljavati u izradi osnove hvatača. No prevladava mišljenje da je to individualno i ovisi o izboru osobe koja ga izrađuje ili za koju se izrađuje. Ima i onih koji kažu kako sve ovisi o tome koje snove želite “probrati”. Za ljubavne birajte ružičastu, za tužne snove plavu, narančastu ako vam je dosta života, krem ako želite seksi snove. Najčešće je mreža bijela.

Ukras je plemensko obilježje autora
Hvatači snova koje su izrađivala domorodačka plemena razlikovali su se prema ukrasima odnosno totemima koje su vezivali na niti. Tako su ih pleme Ojibwa ukrašavali totemima životinja (koje su čuvale dobre snove i plašile loše) i malim kamenčićima (perlama). Pleme Cree izrađivali su ih od osnove koja je bila prepletena u obliku suze, a različita plemena upotrebljavala su različita pera kao ukras.

Image by Debbie Walkingbird from Pixabay

IZRADITE SVOJ HVATAČ SNOVA

Trebaju vam:

snažna nit za mrežu (tradicionalno se upotrebljava konjska dlaka ili niti od životinjskih tetiva, no to ćete danas teško pronaći),
metalni ili drveni prsten bilo koje veličine (možda može poslužiti jedan za vješanje zavjesa),
vrpca od antilopa, kristal, perla ili stakleni kamen srednje veličine i pero odnosno perje.


Izrada:

Vežite jedan kraj vrpce od antilopa za metalni ili drveni prsten. Ostavite četiri, pet centimetara vrpce slobodno kao uzicu na koju ćete objesiti hvatač snova pa omotajte ostatak vrpce čvrsto oko prstena dok ga potpuno ne prekrijete. Vežite dva kraja vrpce jedan za drugi na vrhu prstena. Odrežite komad niti kojom ćete plesti mrežu i vežite jedan kraj za prsten.

Sad postaje kompliciranije jer treba plesti čvorove na pola kruga. Kako biste dobili prvi čvor, provucite nit kroz prsten prema natrag ostavljajući slobodnim obruč otprilike do pola kruga. Sad tu nit provucite kroz obruč koji ste dobili i ponovite postupak: vratite prema prstenu, provucite nit kroz taj novi obruč i ponovite. Trebalo bi izgledati kao da pletete obruče jedan za drugi.

Napravite od šest do osam takvih obruča u krugu, neka budu dobro zategnuti te ravnomjerno raspoređeni. Kad zatvorite puni krug, počnite plesti mrežu tako da provlačite niti kroz vrhove obruča koje ste dobili, ponovno na isti način – tako da provučete nit, vratite je prema rubu kruga pa ponovo upletete kroz sljedeći obruč i tako do kraja, dok ne “zakvačite” sve čvorove iz prvoga kruga. Upletite perlu ili kamenčić gdje god želite.

Kada završite plesti mrežu, na lijevoj biste strani trebali imati malu rupu. Tu vežite nit za prsten i odrežite višak. Na kraju izrežite nekoliko traka antilopa i vežite ih čvrsto za prsten na jednom kraju (ne bi se smjeli pomicati), a na drugom vežite za njih perje koje će visjeti s hvatača snova i – gotovi ste.